خواص ادویه جات

چاشنی و ادویه ماست و خیار

چاشنی و ادویه ماست و خیار

ما ایرانیان در کنار سرو غذاهایمان اغلب از سالاد و یا ترکیب خوشمزه ماست و خیار استفاده می کنیم. خیار با داشتن خاصیت ضد سرطانی و افزایش اشتها به عنوان ترکیبی مناسب در کنار غذا به همراه ماست صرف می شود. گفتی است که ترکیب ماست و خیار خود می تواند به عنوان یک میان وعده ی لذیذ برای افراد باشد. ماست سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و به راحتی می تواند به تامین ویتامین های ضروری برای رشد و استحکام دندان ها و استخوان ها به کار رود. مقاله امروز ما در مورد چاشنی و ادویه ماست و خیار می باشد.

منظور از چاشنی ادویه های به کار رفته درون آن ها است. این ادویه ها خود شامل سبزیجات متفاوتی می باشد. حال سوالی که شاید به ذهن آید دلیل استفاده از چاشنی برای ماست و خیار است. در پاسخ به این پرسش بهتر است به طب سنتی خود بازگردیم و از مزاج اصلی این ترکیب آگاهی یابیم. خیار و ماست هر دو دارای طبیعت سرد و مرطوب می باشند. برای بسیاری از افراد که از کم خوابی رنج می برند، استفاده از این ترکیب توصیه شده است. در احادیث بسیار زیاد خوردن خیار را با نمک گوشزد کرده اند. چراکه نمک به راحتی طبیعت سرد درون خیار را متعادل می کند. اثرات این میوه خوشمزه برای پوست شما ناتمام شدنی است؛ چرا که خیار به عنوان آبرسان و مرطوب کننده ی فوق العاده برای پوست محسوب می شود.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد تشکیل دهنده چاشنی و ادویه ماست و خیار شامل:

مواد تشکیل دهنده چاشنی ماست و خیار شامل

مواد تشکیل دهنده چاشنی و ادویه ماست و خیار شامل

  • نمک
  • آویشن
  • موسیر
  • نعنا
  • تخم گشنیز
  • فلفل سیاه
  • پودر گل سرخ

همانطور که مشاهده می کنید تمامی این ادویه و چاشنی ها طبیعت گرم دارند تا مزاج سرد ماست و خیار را خنثی کنند. ماست به عنوان سفت کننده شکم و خیار به دلیل داشتن فیبر برای کارکرد بهتر روده ها می باشد. این دو ترکیب در کنار هم از خاصیت فراوانی در درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل نارسایی کلیه، بیماری‌های کبد و لوزالمعده، ریه، معده، دندان و لثه، آرتروز، نقرس و اگزما مفید است.

  • فواید آویش در چاشنی و ادویه ماست و خیار

آویشن از گیاهان مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بیماری های گوارشی و تنفسی می باشد. کاهش فشار خون و کلسترول سبب مفید بودن استفاده از این ادویه خوش طعم و خوش عطر به عنوان بستر چاشنی ها در غذاها شده است. از مهمترین خاصیت این گیاه دارویی توانایی آن برای مبارزه با انواع تومورها و سرطان ها است. بسیاری افراد آویشن را گیاهان خانواده نعنا تلقی می کنند که دارای طبیعت گرم در خود بوده و به راحتی سردی و نفخ غذاها را از بین می برد.

  • خاصیت چاشنی موسیر در ترکیب ماست و خیار

عطر ادویه و پودر موسیر به خودی خود اشتهای آدمی را زیاد می کند. خاستگاه گیاه موسیر در غرب آسیا است. موسیر جزو گیاهان غده‌ای می باشد. پس از حدودا سه ماه از کاشت آن،  شروع به گل دادن می کند و  در این زمان قابل برداشت است. بهتر است بدانید شکل ظاهری موسیر با سیر کاملا فرق دارد. گیاه موسیر سرشار از فیبر بوده و دارای ویتامین هایی نظیر A   و C  است.  گیاه موسیر همانند سیر دارای آلیسین است که می تواند در مهار کردن رادیکال های آزاد بسیار موثر باشد؛ به همین جهت از خاصیت ضد سرطانی زیادی برخوردار است. مصرف پودر موسیر به راحتی از شما در برابر ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان‌های معده، روده و ریه محافظت می‌کند. در ضمن طبیعت پودر موسیر گرم و خشک و به راحتی طبعیت سرد ماست و خیار را متعادل می سازد.

  • خاصیت گیاه نعنا در ماست و خیار

شاید استفاده از گیاه نعنا به عنوان یک خوش طعم کننده و ترکیبی مقوی برای معده و گوارش به زمان های بسیار گذشته باز می گردد. نعنا یک گیاه علفی است که به راحتی با خشک کردن آن در مقابل پرتوهای مستقیم نور خورشید می توان آن را پودر نمود و به عنوان چاشنی در غذاها از جمله ماست و خیار استفاده کرد. گیاه نعنا آرام بخش و نوعی مسکن محسوب می شود و به راحتی می تواند سردی و نفخ درون ترکیب ماست و خیار را از بین ببرد.

  • خاصیت گیاه تخم گشنیز در ماست و خیار

پودر تخم گشنیز جزو ادویه ای با عطر بسیار زیاد جهت خوش طعم کردن غذاها است. این ادویه در اکثر غذاها در کشور هندوستان استفاده می شود. خاصیت ضد عفونی کنندگی این گیاه همواره زبانزد در میان گیاهان دارویی بوده است. امروزه استفاده از آن به عنوان ادویه ای جهت رژیم های لاغری در بسیاری از غذاها بوده و در کنار آن ویتامین های مورد نیاز  بدن، نظیر ویتامین A، بتاکاروتن و ویتامین C را تامین می کند.

  • خاصیت فلفل سیاه

از خواص این ادویه می توان به وجود منیزیم درون آن و مجددا خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی اش اشاره نمود. فلفل سیاه نیز از طبیعت گرمی برخوردار بوده و به راحتی سردی درون ماست و خیار را دفع می کند. جالب است بدانید در طب سنتی گفته می شود سردی ماست برای مغز اصلا خوب نیست؛ این در حالی است که فلفل سیاه برای سلامت مغز شما بسیار عالی است. پس استفاده از این ادویه درون ماست مفید خواهد بود.

  • خاصیت پودر گل سرخ

پودر گل سرخ نیز از گلبرگ های خشک شده ی گل محمدی تهیه می شود و دارای طبیعت گرم جهت خنثی نمودن غذاهایی با مزاج سرد مفید می باشد.

در ماست و خیار خود می توان علاوه بر آنچه که ما در مقاله ی بالا ذکر کردیم، بنا بر ذائقه و پسند خود، از ادویه های دیگری نظیر انواع سبزیجات خشک و یا حتی زیره سبز و غیره نیز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *