آشپزی

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

خورشت فسنجان یکی از غذاهای اصیل و پر طرفدار ایرانی است. علاوه بر مردم ایران که علاقه زیادی به این غذا دارند. اما برخی از افراد به این غذا علاقه ندارند. این بی میلی به فسنجان مربوط به نوع و ذائقه غذایی افراد دارد. احتمالا این افراد فسنجان را طبق دائقه خود نخورده اند، اگر طبق ذائقه خود میل کنند، در این صورت آن ها نیز به این غذای علاقمند خواهند شد. خورشت فسنجان در نواحی مختلف کشور عزیزمان ایران به روش های مختلف و مزه های مختلفی پخته می شود. خورشت اصیل ایرانی، فسنجان را با مرغ، با گوشت قلقلی و مرغابی نیز طبخ می کنند. ما در این مقاله می خواهیم شما را با طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقی آشنا کنیم.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

فسنجان به دلیل اینکه حاوی گردو، پیاز و ادویه جات مختلف است، دارای طبع گرمی است. همچنین وجود گردو و رب انار سبب شده تا این خورشت جزء خورشت ها و غذا های مجلسی باشد. موادی که برای تهیه و پخت فسنجان لازم است شامل موارد زیر می باشد:

  • گردو : حدود 500 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 300 گرم
  • پیاز متوسط: دو عدد
  • رب انار: 3 یا 4 قاشق غذا خوری
  • رب شاتوت، رب نارنج( در صورت تمایل) : 3 یا 5 قاشق غذا خوری
  • شکر: 2 قاشق غذا خوری
  • روغن: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه: به مقدار لازم
  • آب: 3 یا 5 لیوان

دستور پخت خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

دستور پخت خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

دستور پخت خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

برای طبخ خورشت فسنجان باید تمامی مراحل را با دقت و با توجه به جزئیات انجام دهید. اگر مرحله ای را پیش از وقت موعود انجام دهید باعث می شود که خورشت‌تان به خوبی طبخ نشود.

مرحله اول پیاز

ابتدا یک پیاز متوسط را پوست کنده و رنده کنید. آب پیاز را گرفته و داخل قابلمه بریزید. سپس داخل قابلمه کمی روغن ریخته و پیاز را تفت دهید. به یاد داشته باشید که روغن را کم بریزید زیرا پس از پخت، روغن گردو به اندازه کافی در خواهد آمد. پس از اینکه پیاز کمی تغییر رنگ داد مرحله بعدی را انجام دهید.

مرحله دوم گردو

گردو را چرخ کنید، یکبار نه بلکه گردو را باید سه الی چهار بار چرخ کنید. برای چرخ کردن گردو می توانید از چرخ گوشت، آسیاب و غذا ساز نیز استفاده کنید. بعد از چرخ شدن گردو، گردو را داخل قابلمه بریزید و با پیاز تفت دهید. هرگز نگذارید که گردو ها زیاد تفت بخورند و رنگشان تیره شود، زیرا باعث می شود که گردو ها مزه تلخی داشته باشند. سپس نمک، فلفل سیاه و زرد چوبه را به ترکیب گردو و پیاز اضافه کرده و کمی تفت دهید.

مرحله سوم آب

هنگامی که گردو تغییر رنگ داد، سه یا پنج لیوان آب سرد اضافه کنید. آب سرد باعث می شود که گردو ها روغن بیاندازند.

مرحله چهامر رب انار

هنگامی که گردو ها و آب مخلوط شدند به ترکیب آن ها رب انار را اضافه کنید. اگر میل داشتید رب شاتوت یا رب نارنج را نیز اضافه کنید. رب شاتوت باعث می شود که طبع گرم فسنجان گرفته شده و طبع آن معتدل شود. در این مرحله می توانید شکر را نیز اضافه کنید.

قدم آخر گوشت چرخ کرده

پیاز دوم را برداشته و رنده کنید و پس از آن به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. سپس نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه را اضافه کرده و خوب ورز دهید. بعد از گذشت مدتی ورز دادن، گوشت را به شکل دایره های کوچک شده تقسیم کنید. در قابلمه ای جدا گانه این گوشت های قلقی را کمی تفت دهید به نحوی که گوشت ها دیگر باز نشوند. سپس گوشت ها را به قابلمه اولیه که حاوی گردو و سایر مواد است، اضافه کنید. مواد داخل قابلمه را هم زده و در قابلمه را ببندید. بگذارید خورشت به مدت 3 الی 4 ساعت در شعله کم بپزد. پس از گذشت 3 الی 4 ساعت خورشت فسنجان آماده میل کردن است، نوش جان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *