آشپزی

چاشنی و ادویه انواع سالاد

چاشنی و ادویه انواع سالاد

سالاد در فرانسوی به معنی پیش غذاست و می توان از این وعده غذایی در حین و یا پس از پایان خوردن غذا همچنان استفاده نمود. چاشنی ها را نیز جزو ادویه های خوش عطر و طعم برای انواع غذاها و سالاد ها می دانند. در سراسر دنیا سالادهای متنوع و متفاوتی با انواعی از دستورهای تهیه متفاوت وجود دارند که برای خوش مزه شدنشان نیاز به عنصر کلیدی چاشنی دارند. هر کدام از انواع این سالادها نیاز به ادویه و چاشنی مخصوص به خود دارند. از آنجاییکه مصرف سالاد و سبزیجات باید به شکل همیشگی و روزانه در عادات غذایی گنجانده شود، چاشنی و ادویه سالاد بهترین گزینه برای مزه دار کردن و لذیذ نمودن سالادها جهت مصرف بیشتر در بین افراد است. گاهی پیش می آید برخی افراد یا کودکان از طعم سبزیجات گریزانند. در این حالت ما به شما پیشنهاد استفاده از چاشنی و ادویه مخصوص سالاد را می دهیم.

این چاشنی ها از مجموعه ای از ادویه های بسیار خوش عطر و مزه می باشند. به این صورت که هر سالادی برای خوش طعم کردن آن، مجموعه ای از ادویه ها و سبزی های خوش عطر را به آن اضافه می نمایند. در گذشته آشپزان، خود به تهیه انواع چاشنی برای سالادهای متنوع می پرداختند. اما امروزه کار بسیار آسان شده و در بازار به راحتی می توان بر اساس سالاد مورد نظر چاشنی و ادویه مخصوص به آن را تهیه نمود.

خرید ادویه

خرید ادویه

نکته اساسی و مهم که شاید چندان به آن توجهی نشود، مربوط به طبع و مزاج سالاد ها ست. شما به راحتی می توانید با استفاده از چاشنی و ادویه به ایجاد تعادل در طبیعت سالاد کمک نمایید. به عنوان مثال در سالاد شیرازی از گوجه و خیار با طبیعت سرد و مرطوب استفاده می شود. برای رفع این سردی که تاثیر نامطلوبی برای افراد با مزاج سرد دارد، می توان از ادویه و چاشنی مربوط به سالاد شیرازی استفاده کرد، که درون آن از سبزی خشک شده، پونه، نعنا، فلفل، نمک و موارد دیگری طعم دهنده استفاده شده است.

در بسیاری از کشورها این چاشنی و ادویه ها خوش عطر و طعم را جزء گیاهان دارویی، مفید و پرکاربرد تلقی می کنند. بهتر است در هنگام خرید چاشنی و ادویه سالاد از مارک های معتبر و معروف استفاده نمایید؛ چراکه در این برندهای معتبر برای تهیه چاشنی ها از سبزیجات و ادویه های مرغوب و تازه استفاده می شود. ما در اینجا ابتدا چند سالاد معروف به همراه چاشنی مصرفی در آن ها را معرفی میکنیم که خود شما به راحتی در منزل می توانید اقدام به تهیه آن نمایید. در پایان مقاله نیز دستور تهیه تعدادی از سالادهای معروف به همراه چاشنی و ادویه مصرفی درونشان می پردازیم.

چاشنی و ادویه سالاد شیرازی

چاشنی و ادویه سالاد شیرازی

چاشنی و ادویه سالاد شیرازی

از جمله سالادهایی که معمولا با غذاهای سنتی ایرانی سرو می شود، سالاد شیرازی است. ترکیب خوشمزه ای از گوجه، خیار و پیاز یک سالاد شیرازی خوشمزه و ترد را به ما می دهد. حالا سراغ ادویه و چاشنی این سالاد می رویم. با اضافه نمودن فلفل، نمک، نعنا، پونه، آبلیمو یا آبغوره و حتی اضافه نمودن روغن زیتون به دلخواه می توان علاوه بر گرفتن طبع سرد سالاد، آن را بسیار خوشمزه کرد. راه بسیار راحتتر استفاده از چاشنی و ادویه سالاد است، که تمام ترکیبات مربوط به سالاد با میزانی متناسب با هم مخلوط شده و به آسانی پس از تهیه سالاد می توان از آن استفاده کرد.

چاشنی سالاد انار

چاشنی سالاد انار

چاشنی سالاد انار

انار میوه خاص پاییز است. در این بین، سالاد انار به عنوان سالادی بسیار خوشمزه با طرز تهیه آسان می تواند در رژیم غذایی ما قرار گیرد. برای تهیه این سالاد تنها کافیست میوه ی انار را به همراه ترکیب کلم سفید و بنفش، مقداری سس مایونز و چاشنی و ادویه مخصوص انواع سالاد، با هم به خوبی مخلوط نمود. پس از ترکیب نمودن مواد درون سالاد بهتر است به مدت 30 دقیقه به آن در یخچال زمان دهید تا مزه سبزیجات به خوبی به خورد هم روند. این سالاد در کنار خوشمزه بودنش از مقادیر فراوان آنتی اکسیدان برخوردار است، که در جهت سلامت سلول های بدن بسیار مهم و اساسی است.

چاشنی و ادویه سالاد فصل

 چاشنی و ادویه سالاد فصل

چاشنی و ادویه سالاد فصل

از سالادهای مشهور و معروف ایرانی که در بسیاری از وعده های غذایی و حتی مراسم ها سرو می شود، سالاد فصل می باشد. این سالاد از ترکیب سبزیجاتی نظیر کاهو،گوجه، خیار، هویج، پیاز و ذرت تشکیل شده است. جهت ادویه دار کردن و خوشمزه تر شدن این سالاد از ترکیب فلفل و سس مایونز، روغن زیتون و نمک استفاده می شود؛ در غیر اینصورت می توانید از چاشنی و ادویه انواع سالاد در آن استفاده نمایید.

چاشنی وادویه سالاد یونانی

چاشنی وادویه سالاد یونانی

چاشنی وادویه سالاد یونانی

سالاد یونانی از جمله مقوی ترین پیش غذاها به حساب می آید. این سالاد از ترکیب خوشمزه گوجه، خیار، پنیر و زیتون تشکیل می شود. شما عزیزان در منزل می توانید یک چاشنی بسیار خوشمزه که شامل روغن زیتون، سرکه، آبلیموی تازه، سیر، عسل و سبزی معطر را درست نمایید و در هنگام صرف این سالاد پر از انرژی و مقوی از آن استفاده کنید.

چاشنی سالاد اندونزی

چاشنی سالاد اندونزی

چاشنی سالاد اندونزی

در خواص استفاده از این سالاد به ضد سرطان بودن آن بارها اشاره شده است. همانگونه که از اسمش پیداست این سالاد را مربوط به کشور اندونزی می دانند. یک پیش غذای خوشمزه که به واقع و به تنهایی در جایگاه یک وعده کامل غذایی قرار می گیرد. این سالاد از ترکیب بسیار لذیذ کالباس، هویج، خیارشور، کلم قرمز و کلم سفید، نخود فرنگی و سس مایونز تشکیل می شود. برخی افراد به این سالاد، سیب زمینی پخته آب پز، قارچ، ژانبون مرغ و حتی کشمش هم اضافه می کنند. برای چاشنی این سالاد بهتر است از نمک، فلفل، سس مایونز و در صورت تمایل به جای سس مایونز از ماست استفاده نمود. این سالاد با استفاده از چاشنی و ادویه انواع سالادها که در بازار به صورت آماده وجود دارند، بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

چاشنی سالاد پاستای سالامی

چاشنی سالاد پاستای سالامی

چاشنی سالاد پاستای سالامی

سالادی ایتالیایی الاصل به نام سالاد پاستای سالامی در بین سالادها و پیش غذاها همچنان دیده می شود. ترکیب پاستا، فلفل سبز، سالامی، زیتون و پنیر ایتالیایی، سبب بی نظیر شدن طعم این سالاد شده است. جهت اضافه نمودن چاشنی بیشتر به آن، سرکه، روغن زیتون، خردل، سیر، نمک و فلفل می توان اضافه کرد. چاشنی و ادویه سالاد پاستای سالامی در مارک های شناخته شده و معروف در بازار وجود دارند، که در صورت تمایل می توانید اقدام به خرید آن ها کنید.

چاشنی سالاد مکزیکی

چاشنی سالاد مکزیکی

چاشنی سالاد مکزیکی

سالادی مکزیکی تبار که در آن از کالباس، ذرت، کلم پیچ سفید، کلم پیچ بنفش، ذرت، سرکه، نخود و لوبیا، کشمش، سیب زمینی و مرغ استفاده می شود. جهت اضافه نمودن چاشنی و ادویه به این سالاد، نمک، فلفل، ماست، شکر، سرکه و سس مایونز استفاده می شود. می توان به جای شکر از عسل استفاده نمود. چاشنی و ادویه سالاد مکزیکی هم در بازار به صورت آماده و بسته بندی وجود دارد که در صورت تمایل می توانید آن را به صورت آماده تهیه و استفاده نمایید.

چاشنی سالاد فرانسوی

چاشنی سالاد فرانسوی

چاشنی سالاد فرانسوی

سالاد فرانسوی، از پر ویتامین ترین سالادها در نوع خود می باشد. سالاد فرانسوی از کشمش، کلم، گردو، هویج وکالباس درست می شود که همگان آن را بسیار مغذی می دانند. امروزه سس سالاد فرانسوی به صورت بسته بندی و آماده متشکل از انواع ادویه ها و چاشنی ها در بازار وجود دارد. در صورتیکه خود بخواهید به تهیه چاشنی این سالاد بپردازید می توانید از سرکه بالزامیک، پودر عصاره مرغ، سس خردل، نمک، فلفل و روغن زیتون استفاده نمایید.

چاشنی سالاد تبوله

چاشنی سالاد تبوله

چاشنی سالاد تبوله

یک سالاد با اصالت لبنانی است. سبزی های خوش عطر و رنگ از خیار و گوجه، بلغور، نعنا و جعفری دست به ساخت سالاد تبوله زده اند. از چاشنی مورد استفاده در این سالاد می توان به نمک، فلفل سیاه، آبلیمو و روغن زیتون اشاره کرد.

چاشنی سالاد اسفناج

چاشنی سالاد اسفناج

چاشنی سالاد اسفناج

جهت تهیه این سالاد خوشمزه کافی است کاهو و اسفناج را به خوبی شسته و سپس در اندازه های یکسان خُردکنیم. پس از آن گردو و کنجد را هم به سالاد اضافه نمایید. سپس زیتون های بی هسته را به صورت حلقه هایی برش زده و به زیبایی بر روی سالاد اضافه کنید. در آخر برای طعم دار کردن مناسب این سالاد از آبلیموی تازه و نیز چاشنی و ادویه سالاد که به صورت آماده در بازار موجود است، می توان استفاده نمود. نکته مهم در هنگام استفاده از چاشنی و ادویه انواع سالاد این است که پس از استفاده از آن، دیگر نیازی به اضافه کردن نمک و فلفل به خود سالاد نمی باشد؛ چراکه در خود ادویه مخصوص سالاد وجود دارند.

چاشنی سالاد سزار

چاشنی سالاد سزار

چاشنی سالاد سزار

سالاد سزار را جزء سالادهای خوشمزه و مقوی می توان دسته بندی کرد. در این قسمت می خواهیم به شکل مختصر به طرز تهیه آن بپردازیم. این سالاد یک وعده ی غذایی سالم و سبک و مناسب ذائقه مردم ایران است. در تهیه سالاد سزار از مغزکاهو، نان تست، روغن زیتون، سیر و نیز تکه هایی از مرغ گریل شده، ماهی و بیکن می توان استفاده نمود.

به عنوان مثال، برای تهیه سالاد سزار با مرغ  ابتدا باید نان های تست تکه تکه شده در اندازه های یکسان را آغشته به سیر له شده و روغن زیتون کرده و سپس برشته نمایید. در مدت زمانی که نان‌ها برشته می شوند، سینه مرغ بدون استخوان را با استفاده از نمک، فلفل، آب نصف لیمو ترش و ۲ حبه سیر خرد شده مزه‌دار کنید. پس از مزه دار کردن برای خوش طمع شدن بیشتر آنها بهتر است تا رویشان را بپوشانید و برای یک ساعت در یخچال قرار دهید تا تکه های مرغ به خوبی مزه‌دار شوند.

سپس، مرغ مزه‌دار شده را از یخچال بیرون بیاورید و با کمی روغن داخل تابه با حرارت بالا سرخ نمایید. دقت نمایید چنانچه مرغ ها را با حرارت پایین سرخ کنید، آب میان بافتی مرغ خارج شده که باعث می‌شود در ابتدا مرغ آب بیاندازد و پس از تبخیر آب مرغ، بافت سفتی پیدا کند.

روش دیگر تهیه سالاد سزار با مرغ گریل شده است. در صورتی که بخواهید از مرغ گریل شده در سالاد استفاده کنید، هر طرف از سینه مرغ مزه‌دار شده را برای مدت ۳ الی ۴ دقیقه گریل کنید. اجازه بدهید که سینه مرغ کمی خنک بشود، سپس آنها را به تکه‌های نازک و دراز، در اندازه های یکسان ببرید. در آخر تکه‌های مرغ گریل شده را روی سالاد بریزید.

حالا به سراغ بخش هیجان انگیز ماجرا یعنی سس مورد استفاده در این سالاد می رویم. برای تهیه این سس از ترکیب سس مایونز، روغن زیتون بکر، سس خردل، سرکه، آبلیمو، سیررنده شده، پنیر پارمزان استفاده می شود. چاشنی و ادویه انواع سالاد یک گزینه مناسب برای مزه دار کردن بسیاری از سالادها است، که به راحتی می توان در ترکیب این سالاد از این ادویه استفاده نمود.

چاشنی و ادویه سالاد سبزیجات

چاشنی و ادویه سالاد سبزیجات

چاشنی و ادویه سالاد سبزیجات

نام این سالاد خود به تنهایی معرف آن می باشد. در سالاد سبزیجات انواع مختلفی از سبزی ها را مشاهده می کنید. این سالاد فهرست کاملی از انواع ویتامین ها را برای بدن شما به ارمغان می آورند. شما عزیزان از تمامی سبزیجات موجود در یخچال خود می توانید برای تهیه این سالاد استفاده نمایید. بهترین چاشنی برای این سالاد، ادویه مخصوص سالاد به همراه مقادیری از روغن زیتون، ماست یا سس مایونز است.

کلام پایانی

با توضیحات و مثال هایی که از انواع سالادها برای شما عزیزان بیان کردیم به راحتی می توان فهمید که مزه دار کردن سالاد نیز همانند سایر غذاها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین جهت تولیدکنندگان مواد غذایی و ادویه همواره به دنبال تولید محصولی با خاصیت و پر فایده برای بدن و نیز مناسب برای خوش طعم کردن سبزیجات درون سالادها هستند. هر برند یا مارکی از این چاشنی و ادویه سالاد دارای فرمول خاص استفاده شده از ادویه ها هستند و شاید به همین علت، سبب تفاوت در مزه و رنگ و لعاب آن ها می شود.

تازگی مواد استفاده شده در ادویه و چاشنی ها در کنار خلوص مواد درون آنها سبب بالا رفتن کیفیت ادویه ها می گردد. به هر حال برای داشتن خریدی مناسب از این ادویه ها بهتر است از مارک های معتبر و مشهور بازار اقدام به خرید کنید. در ضمن بسته بندی های متفاوت از این چاشنی ها در بازار وجود دارند تا امکان خرید با شکل های متفاوت برای افراد مهیا باشد. در این حالت همه ی افراد با هر بودجه ای می توانند اقدام به تهیه و خرید این محصولات نمایند. با امید به آنکه پس از خواندن این مقاله، اطلاعات مفیدی از این چاشنی های ارزشمند به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *