خواص ادویه جات, گیاهان دارویی

خواص زردچوبه برای لاغری و نحوه مصرف، چگونه با زردچوبه داروی لاغری درست کنیم؟

خواص زردچوبه برای لاغری و نحوه مصرف، چگونه با زردچوبه داروی لاغری درست کنیم؟

ادویه نه تنها رنگ و مزه غذاها را دستخوش تغییر می کنند، بلکه می توانند به درمان برخی از بیماری ها و هم چنین از بروز بعضی مشکلات پیشگیری کنند. همان طور که استفاده از ادویه های مختلف در غذاها را باید بیاموزیم تا بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم، دانستن خواص ادویه ها نیز به ما کمک می کند تا علاوه بر تأمین عطر، رنگ و مزه بهتر در انواع خوراک، از فواید سودمند آن ها برای حفظ سلامتی بدن هم استفاده کنیم. حتماً همه شما با ادویه زردچوبه آشنایی دارید، پودر زردرنگی که از آسیاب شدن ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید و تقریباً در تمام آشپزخانه ها می توان آن را پیدا کرد و در اکثر قریب به اتفاق غذاها استفاده می شود و حتی پای ثابت تهیه ادویه های ترکیبی است. ولی آیا با خواص زردچوبه هم آشنایی دارید و می دانید که استفاده از آن در غذا یا به صورت های دیگر می تواند چه فوایدی برای بدنتان داشته باشد؟

اگر می خواهید از خواص این ادویه سودمند اطلاع پیدا کنید، کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خواص زردچوبه چیست؟

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه

در ابتدا بد نیست به طور اجمالی به خواص کلی زردچوبه اشاره کنیم و سپس درباره خواص این ادویه برای لاغری بپردازیم. زردچوبه دارای خواص ضد سرطانی است، به عملکرد کبد کمک کرده و از زوال عقل پیشگیری می کند، در هضم غذا نقش دارد، عملکرد قلب را بهبود می بخشد و برای کسانی که آرتروز دارند، سودمند است. کلسترول خون را کاهش می دهد، فشار خون را پایین می آورد و برای افراد دیابتی مفید است. برای درمان افسردگی سودمند است، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به کاهش وزن کمک می کند.

همان طورکه می بینید، خواص زردچوبه بی شمار است ولی ما امروز تصمیم داریم در خصوص یکی از پرطرفدارترین خاصیت های آن، یعنی نقشی که زردچوبه می تواند در پروسه لاغری ایفا کند، صحبت کنیم.

زردچوبه چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

زردچوبه چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

زردچوبه چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

تحقیقات اخیر نقش زردچوبه در کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده است. زردچوبه حاوی ماده ای به اسم کوکورمین است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند نشانگرهای التهابی خاصی را که در چاقی نقش دارند سرکوب کند. این نشانگرها معمولاً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، افزایش می یابد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که این ترکیب ممکن است باعث کاهش وزن، کاهش رشد بافت چربی و افزایش حساسیت شما به هورمون انسولین شود.

علاوه بر این، یک مطالعه 30 روزه روی 44 نفر که قبلاً قادر به کاهش وزن نبودند، نشان داد که مصرف 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، کاهش شاخص توده بدن یا BMI و کاهش دور کمر و باسن خواهد شد. پیپرین ترکیبی در فلفل سیاه است که می تواند جذب کورکومین را تا 2000 درصد افزایش دهد.

خواص زردچوبه برای لاغری

خواص زردچوبه برای لاغری

خواص زردچوبه برای لاغری

داشتن وزن ایده آل نه تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد، بلکه از مشکلات مختلف سلامتی ناشی از چاقی جلوگیری می کند. اما نگران نباشید، راه های زیادی برای رسیدن به وزن ایده آل بدن وجود دارد، از ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم گرفته تا خوردن برخی غذاهای طبیعی که به کاهش وزن کمک می کنند که یکی از آن ها زردچوبه است:

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان هاست: زردچوبه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به درمان مشکلات سلامتی مانند معده درد، اختلالات متابولیک و چاقی کمک می کند. این ادویه می تواند رشد بافت چربی را در بدن متوقف کند؛ بافت چربی بدن، اغلب با چاقی همراه است.

لازم به ذکر است که اگرچه زردچوبه می تواند رشد بافت چربی را سرکوب کند، اما کاهش وزن به سرعت اتفاق نمی افتد. علاوه بر مصرف زردچوبه، برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و دریافت مواد مغذی و ویتامین ها نیز بر روند کاهش وزن تأثیر می گذارد. هم چنین انجام منظم ورزش نیز برای رسیدن به هدف مورد نظر ضروری است.

زردچوبه به افزایش تولید صفرا کمک می کند: مصرف منظم زردچوبه می تواند به افزایش میزان تولید صفرا کمک کند. افزایش مقادیر صفرا به چربی سوزی کمک کرده و متابولیسم را افزایش دهد.

زردچوبه از مقاومت به انسولین جلوگیری می کند: عملکرد کورکومین زردچوبه برای سرکوب پاسخ التهابی در سلول های بدن از جمله سلول های لوزالمعده، چربی و ماهیچه ها است. این واکنش می تواند به کاهش مقاومت به انسولین، کاهش سطح قند خون، کلسترول و سایر اختلالات متابولیکی به دلیل اضافه وزن کمک کند.

با این حال، اگر زردچوبه را با تمرهندی ترکیب کنید، می توانید حداکثر فواید را از آن به دست آورید، زیرا اگر زردچوبه به تنهایی مصرف شود به آرامی جذب خون می شود اما توسط کبد سریع تجزیه می شود و بدن نمی تواند از فواید آن استفاده کند.

زردچوبه به کنترل سطح قند خون کمک می کند: زردچوبه می تواند به شما در کنترل سطح قند خون کمک کند. اگر دیابت دارید، استفاده از داروهای طبیعی برای ثابت نگه داشتن قند خون ضرری ندارد. یکی از این داروهای طبیعی زردچوبه است. یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

زردچوبه به رفع نفخ شکم کمک می کند: دفع گاز روده، نشانه این است که گوارش شما خوب کار می کند ولی اگر میزان آن زیاد باشد، می تواند علامت بروز مشکلی در سیستم گوارش شما باشد. کورکومین به ماهیچه های اندام های گوارشی کمک می کند تا همان طور که باید حرکت کنند تا فشار گاز در معده کاهش یابد. زردچوبه هم چنین به معده کمک می کند تا تولید اسید اضافی را که باعث نفخ می شود، متوقف کند.

چگونه با زردچوبه داروی لاغری تهیه کنیم؟

چگونه با زردچوبه داروی لاغری تهیه کنیم؟

چگونه با زردچوبه داروی لاغری تهیه کنیم؟

اضافه کردن زردچوبه به انواع غذا اولین راه استفاده از این ادویه معجزه آسا است ولی تنها راه آن نیست. روش های متفاوتی برای مصرف زردچوبه وجود دارد تا جذابیت آن بیشتر شود.

شیر زردچوبه و خواص آن

شیر زردچوبه و خواص آن

شیر زردچوبه و خواص آن

شیر طلایی که به شیر زردچوبه نیز معروف است و یک نوشیدنی هندی است که در فرهنگ های غربی نیز محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این نوشیدنی زرد روشن به طور سنتی با گرم کردن شیر گاو یا شیرهای گیاهی با زردچوبه و ادویه جات دیگر مانند دارچین و زنجبیل تهیه می شود. شیر زردچوبه را اگر بخواهید به ساده ترین شیوه آن تهیه کنید، می توانید شیر را بجوشانید، در فنجان بریزید و یک قاشق چای خوری زردچوبه به آن اضافه کنید یا اینکه از همان ابتدا شیر را با زرردچوبه بجوشانید. با این حال اگر بتوانید زنجبیل و دارچین هم به آن بیفزایید هم طعم بهتری خواهد داشت و هم اینکه خواص آن بیشتر خواهد شد.

خواص شیر زردچوبه

خواص شیر زردچوبه

خواص شیر زردچوبه

کمک به لاغری با کاهش سطح قند خون: مواد موجود در شیرزردچوبه، به ویژه زنجبیل و دارچین، می توانند به کاهش سطح قند خون کمک کنند. به عنوان مثال 1 تا 6 گرم دارچین در روز سطح قند خون ناشتا را تا 29 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، دارچین می تواند مقاومت به انسولین سلول های بدن را کاهش دهد.

سلول های مقاوم به انسولین به میزان کمتری می توانند قند خون را بردارند، بنابراین کاهش مقاومت به انسولین به طور کلی سطح قند خون را کاهش می دهد.

زنجبیل و زردچوبه عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد: تأخیر در تخلیه معده یکی از علل اصلی سوء هاضمه است. زنجبیل و زردچوبه، که از مواد مورد استفاده در تهیه شیر زردچوبه هستند، می توانند با تسریع تخلیه معده در افرادی که از سوء هاضمه رنج می برند، به تسکین این بیماری کمک کنند. هم چنین زردچوبه با افزایش تولید صفرا تا 62 درصد، هضم چربی را بهبود می بخشد و به کاهش وزن کمک می کند.

طرز تهیه شیر زردچوبه (زنجبیل، دارچین)

طرز تهیه شیر زردچوبه ( زنجبیل، دارچین )

طرز تهیه شیر زردچوبه ( زنجبیل، دارچین )

شیر زردچوبه را می توانید به سادگی در خانه تهیه کنید. برای آماده کردن حدود یک فنجان از این شیر، به این صورت عمل کنید:

مواد لازم برای تهیه شیر زردچوبه ( زنجبیل، دارچین )

  1. نصف فنجان (120 میلی لیتر) شیر
  2. یک قاشق چای خوری زردچوبه
  3. یک تکه کوچک زنجبیل تازه رنده شده یا نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  4. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین
  5. مقدار کمی فلفل سیاه آسیاب شده
  6. یک قاشق چای خوری عسل (اختیاری)

طرز تهیه شیر زردچوبه ( زنجبیل، دارچین )

برای تهیه شیر طلایی یا شیر زردچوبه، کافی است همه مواد را در یک شیرجوش مخلوط کنید.

حرارت را کم کنید و اجازه دهید ترکیب فوق حدود 10 دقیقه بجوشانید.

نوشیدنی حاصل را با استفاده از یک صافی داخل لیوان بریزید و روی آن کمی دارچین بپاشید.

نکته 1: شیر طلایی را می توانید از قبل تهیه کرده و تا پنج روز در یخچال نگهداری کنید. فقط کافی است قبل از نوشیدن آن را گرم کنید.

نکته 2: می توانید در این ترکیب تنها از زردچوبه استفاده کنید یا اینکه به آن زنجبیل یا دارچین هم اضافه کنید.

چای زردچوبه و زنجبیل و خواص آن

چای زردچوبه و زنجبیل و خواص آن

چای زردچوبه و زنجبیل و خواص آن

در حالی که دانشمندان هنوز در حال مطالعه فواید زردچوبه برای سلامتی هستن ، آنچه مشخص است این است که این ادویه حاوی کورکومین است یعنی یک آنتی اکسیدان قوی و یک ترکیب ضد التهابی. التهاب در بدن می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی برای سلامتی شود، بنابراین زردچوبه ممکن است چندین مزیت بالقوه را ارائه دهد.

خواص چای زردچوبه و زنجبیل

خواص چای زردچوبه و زنجبیل

خواص چای زردچوبه و زنجبیل

دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که ممکن است از سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند.

دارچین و زنجبیل که معمولاً به چای زردچوبه اضافه می شوند، دارای خواص ضد التهابی نیز هستند.

می تواند ناراحتی های گوارشی یا علائم اختلالات گوارشی مزمن را تسکین دهد.

به کاهش قند خون و کاهش وزن کمک می کند.

طرز تهیه چای زردچوبه

مواد لازم:

  1. دو فنجان آب
  2. نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  3. نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل
  4. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین
  5. ده عدد دانه فلفل سیاه (دلخواه)
  6. یک عدد چای کیسه ای
  7. کمی عسل برای خوش طعم تر شدن چای
  8. کمی آب لیموی تازه برای خوش طعم تر شدن چای
  9. کمی شیر (دلخواه)

طرز تهیه:

ابتدا همه مواد خود را آماده کنید، اگر از چوب ریشه زردچوبه یا چوب دارچین استفاده می کنید، آن ها را آسیاب کنید و اگر از زنجبیل تازه استفاده می کنید، آن را رنده کنید.

سپس آب را در یک شیرجوش بریزید و زردچوبه، دارچین، زنجبیل و فلفل را به آن اضافه کنید.

سپس اجازه دهید با حرارت کم برای ده دقیقه بجوشد و بعد ظرف را کناری بگذارید و چای کیسه ای را درون آن قرار دهید.

در این مرحله چای را از صافی عبور دهید تا محلولی یکدست حاصل شود و آن را در فنجان بریزید، حالا می توانید شیر یا آبلیمو یا عسل را به آن اضافه کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که مواد این چای را می توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید و هیچ گونه محدودیتی از این بابت وجود ندارد.

خواص زردچوبه و سیر

خواص زردچوبه و سیر

خواص زردچوبه و سیر

از خواص زردچوبه در این مقاله صحبت کردیم ولی اگر به دنبال یک ترکیب معجزه آسا برای کاهش چربی های مضر و کلسترول خون و در نتیجه کاهش وزن هستید، می توانید از ترکیب سیر و زردچوبه استفاده کنید. همان طور که می دانید سیر یک آنتی اکسیدان قوی و یک داروی طبیعی ضد باکتری است که به دلیل اینکه می تواند در کاهش کلسترول بد خون یا همان LDL هم مؤثر باشد، طرفداران زیادی دارد و ترکیب آن با زردچوبه در غذاها می تواند علاوه بر اینکه چربی خون را پایین می آورد از بروز سکته های قلبی هم پیشگیری کند. علاوه بر این شما می توانید با استفاده از این دو ماده و آب لیموترش یک نوشیدنی سودمند تهیه کنید:

مواد لازم:

  1. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  2. دو حبه سیر کوچک
  3. یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
  4. یک فنجان آب خنک

طرز تهیه:

سیر را له کرده با زردچوبه ترکیب کنید و بعد به آب و آب لیمو اضافه کنید.

زردچوبه و آب گیاه سنتلا

زردچوبه و آب گیاه سنتلا

زردچوبه و آب گیاه سنتلا

مواد لازم:

  1. یک قاشق چای خوری زردچوبه
  2. یک قاشق غذاخوری گیاه سنتلا
  3. یک فنجان آب

طرز تهیه:

زردچوبه و گیاه سنتلا را به یک فنجان آب اضافه کنید و نیم ساعت در یخچال قرار دهید و قبل از نوشیدن از صافی عبور دهید.

نکته: گیاه سنتلا ترش مزه است و برای مشکلات گوارشی، بیماری های دستگاه تناسلی زنان، مشکلات پوستی و … مفید است.

میزان و نحوه مصرف زردچوبه در هفته برای لاغری

میزان و نحوه مصرف زردچوبه در هفته برای لاغری

میزان و نحوه مصرف زردچوبه در هفته برای لاغری

همان طور که گفتیم اولین راه مصرف زردچوبه استفاده از آن در تهیه انواع خوراکی هاست. مسلماً اگر مصرف این ادویه با نیت استفاده از فواید آن برای کاهش وزن همراه باشد، می توان با تهیه انواع چای و شیر زردچوبه و دیگر نوشیدنی ها به این مهم رسید.

برای کاهش وزن، زردچوبه باید در دوزهای 500 تا 2000 میلی گرم در روز مصرف شود. بنابراین برای دستیابی به میزان مناسب ترکیبات فعالی (مانند کورکومین) که در عصاره زردچوبه وجود دارد، باید پودر زردچوبه بیشتری مصرف کنید.

در طب سنتی هندی، زردچوبه معمولاً با غذاهای چرب و فلفل سیاه ترکیب می شود تا جذب آن افزایش یابد. اگر برای لاغری از چای زردچوبه و شیر زردچوبه استفاده می کنید، بهتر است روزی یک فنجان چای زردچوبه را به صورت ناشتا و یک فنجان شیر زردچوبه را قبل از خواب میل کنید.

سخن پایانی

کاهش وزن با زردچوبه امکان پذیر است، اما برای استفاده بیشتر از آن باید آن را با یک شیوه زندگی سالم همراه کنید. اگر به شیوه صحیح غذا می خورید و فعالیت بدنی مناسبی دارید، اکنون می توانید با خیال راحت از زردچوبه به عنوان یک ادویه مأثر برای کاهش وزن استفاده کنید. با این حال اگر هرگونه مشکل سلامتی دارید، بهتر است قبل از استفاده از زردچوبه به عنوان یک داروی لاغری، با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *