آشپزی

طرز تهیه جوجه کباب لاری

طرز تهیه جوجه کباب لاری

یکی از غذا های مورد علاقه ایرانیان جوجه کباب است که معمولا در تعطیلات، تفریحات و دورهمی ‌ها از این نوع غذا استفاده می‌ شود و طرفداران بسیاری دارد.

روش های مختلفی برای درست کردن جوجه کباب وجود دارد که جوجه کباب لاری یکی از انواع آن بوده که بسیار خوشمزه می شود. در این نوع که به روش لاری معروف است چون در مراحل پخت از ماست استفاده می شود، کباب نرمی حاصل می شود که بسیار لذیذ است.

این نوع جوجه کباب یکی از خوشمزه ‌ترین و نرم‌ ترین انواع جوجه کباب است که استفاده از ماست پر چرب در تهیه آن، این کباب را از بقیه کباب ‌ها متفاوت کرده است.

برای تهیه جوجه کباب لاری باید از طعم ‌دهنده‌ های مخصوص جوجه کباب استفاده کرد. این نوع از جوجه کباب به سبب طعم خاصی که دارد بسیار پرطرفدار است.

خرید ادویه

خرید ادویه

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب لاری

مواد لازم برای تهیه این نوع از جوجه کباب شامل

میزان مواد به منظور تهیه کباب برای دو نفر

به منظور تهیه جوجه کباب لاری برای دو نفر به نیمی از یک مرغ متوسط، یک عدد پیاز متوسط، دو عدد لیمو ترش تازه، نصف لیوان ماست پرچرب، دو قاشق غذا خوری روغن زیتون، نصف قاشق چای خوری تخم گشنیز، نصف قاشق چای خوری پودر پاپریکا و به میزان لازم نمک و فلفل نیاز است.

همچنین برای طلایی شدن رنگ جوجه کباب می ‌توان از یک قاشق زعفران دم کرده کمک گرفت.

طرز پخت جوجه کباب لاری

طرز پخت جوجه کباب لاری

طرز پخت جوجه کباب لاری

  • مرغ را پس از پاک کردن در ابعاد مناسب برای جوجه کباب خرد می کنیم و می شوییم.
  • سپس یک ظرف بزرگ به اندازه ای که بتوان تکه های مرغ را در آن جا داد انتخاب می کنیم.
  • پیازها را به شکل خلالی یا حلقه ای خرد می کنیم و داخل ظرف انتخاب شده می ریزیم.
  • در این مرحله آب لیمو ترش ها را گرفته و به ظرف مورد نظر اضافه می کنیم.
  • پس از آن تخم گشنیز ها را پس از خرد کردن، همراه با روغن زیتون به ظرف اضافه می کنیم.
  • در این مرحله زعفران دم کرده، ماست پرچرب، فلفل، نمک و پودر پاپریکا را به ظرف می ‌افزاییم.
  • پس از مخلوط کردن مواد داخل ظرف، گوشت مرغ خرد شده را به ظرف اضافه می کنیم.
  • اکنون مواد را به خوبی با دست مخلوط می کنیم تا حسابی به خُرد گوشت ها برود.
  • این کار که به خوبی انجام شد و مواد به تمامی قطعات گوشت مرغ رسید، با یک تیکه سلفون درب ظرف را می پوشانیم و به مدت چهار ساعت داحل یخچال قرار می دهیم تا گوشت مرغ به خوبی طعم دار شود.
  • پس از گذشت چهار ساعت، ظرف را از یخچال خارج کرده و پیازهای خرد شده را از تکه های مرغ جدا می کنیم و سپس گوشت ها را به سیخ می کنیم.
  • در این مرحله منقل را آماده می کنیم و دقت داشته باشید که ذغال ها به صورت کامل و یکدست روشن شده باشند و سپس سیخ ها را روی منقل می چینیم.
  • پس از این مرحله چرخاندن سیخ ها به طور مداوم باید مورد توجه باشد تا جوجه کباب یکدستی حاصل شود.

برای سرو جوجه کباب می توانید از پلو یا نان در کنار آن استفاده کنید. همچنین فلفل کبابی یا گوجه کبابی هم در کنار این غذا می تواند بر لذیذ شدن آن بیفزاید.

همچنین برای درست کردن جوجه کباب معمولی و دانستن اینکه جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ لطفا به مجله آموزشی سایت حاج محمد جلالی مراجعه فرمایید.

نکات طلایی در مورد نحوه پخت جوجه کباب لاری

دقت کنید که پیاز ها را به هیچ وجه به شکل ریز خرد نکنید و یا از رنده برای خرد کردن استفاده نکنید، چون همین کار سبب سخت شدن جدا کردن پیاز ها از گوشت ها قبل از سیخ کردن می شود و در هنگام پخت پیاز های باقیمانده روی گوشت به سرعت می سوزند و طعم جوجه کباب را نامطلوب می کنند. از این رو خرد کردن خلالی یا حلقه ای پیازها به صورت درشت، باید در تهیه جوجه کباب مد نظر باشد.

نکته دیگری که بسته به ذائقه افراد می تواند مد نظر باشد، اینکه به جای زعفران می توان از رنگ غذا یا ریشه زعفران که عطر کمتری دارد استفاده کرد، زیرا مزه مرغ ها در اثر عطر زیاد زعفران تغییر می کند و این تغییر طعم شاید خوشایند افراد نباشد.

نکته ظریف دیگر در مراحل پخت جوجه کباب تست کردن نمک گوشت ها قبل از به سیخ کشیدن است.

استفاده از تکه مرغ های همگن در روی یک سیخ به سبب متفاوت بودن مدت زمان پخت تکه های مختلف هم باید مورد توجه باشد تا کباب یکدست و مطلوبی حاصل شود.

کره آب شده را برای نرم شدن کباب ها می توانید به کمک قلم مو در حین چرخاندن سیخ ها روی منقل به روی گوشت ها بمالید.

برای زیبا شدن سیخ های کباب می توانید لا به لای گوشت ها از فلفل، پیاز و گوجه استفاده کنید و یا از فلفل دلمه ای های رنگی برای بخشیدن رنگ خاص به سیخ کباب استفاده کنید.

نوع تابه ای جوجه کباب لاری

این نوع از جوجه کباب را می توان با استفاده از تابه (به جای منقل آتش) هم تهیه کرد، که در چنین حالتی باید جوجه ها را در سیخ چوبی زده و داخل یک تابه مناسب که کف آن با کمی روغن چرب شده و روی حرارت قرار داده شده چید.

کلام آخر 

ما امروز در سایت حاج محمد جلالی تمامی آنچه که باید درباره طرز تهیه جوجه کباب لاری و درست کردن این غذای خوشمزه را بدانید نوشتیم. همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید ادویه و خرید انواع چاشنی های غذا از طریق سایت ادویه جات حاج محمد جلالی اقدام فرمایید و خرید خود را به صورت مستقیم انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *